Uzależnienie od cukru – jak z nim walczyć?

Cukier uzależnia. Każdy z nas o tym słyszał, a niektórzy tego doświadczyli. Cukier kryje się w wielu produktach, często nawet takich, które niekoniecznie łączymy ze słodkim smakiem. Spożycie cukru powoduje podniesienie się w organizmie poziomu serotoniny i dopaminy, hormonów odpowiadających za uczucie szczęścia i pobudzenie. Niestety poziom ten szybko spada, co wywołuje symptomy depresji. Aby znowu poczuć się dobrze, człowiek sięga po kolejne produkty zawierające coraz większe ilości cukru.

Mówiąc o cukrze myślimy przede wszystkim o słodyczach. Wiele osób nie wyobraża sobie bez nich nawet jednego dnia. Zdarza się, że słodycze zaczynają dominować w naszej diecie, a co za tym idzie zastępują normalne posiłki. To z kolei powoduje, że objadamy się słodyczami zapominając o zdrowych warzywach, owocach oraz innych produktach, które dostarczają nam niezbędnych składników odżywczych.

uzaleznienie-od-cukru

Syrop glukozowo-fruktozowy a cukier

Producenci żywności zastępują cukier innymi substancjami słodzącymi. Jest ich całe mnóstwo, ale najpopularniejszym odpowiednikiem cukru jest syrop glukozowo-fruktozowy. Jest on produkowany ze skrobi kukurydzianej. Jest tańszy niż cukier, ma dłuższy okres przydatności do spożycia, a co najważniejsze – ma płynną konsystencję, co ułatwia cały proces technologiczny.

Syrop glukozowo-fruktozowy cieszy się bardzo złą sławą. Zdania na jego temat są jednak podzielone. Niektórzy eksperci twierdzą, że nie jest on bardziej szkodliwy niż cukier. Są jednak i głosy, które mówią, że wysoko przetworzony syrop glukozowo-fruktozowy jest dużo bardziej szkodliwy dla ludzi niż cukier stołowy i to on odpowiada za plagę otyłości i chorób z nią związanych.

uzaleznienie-od-cukru

Jedno jest pewne – jest on dodawany do prawie wszystkiego. Gdy przyjrzymy się wypiekom, które kupujemy  w cukierniach, a które mogą niektórym wydawać się zdrowszą alternatywą, okazuje się, że i one są pełne chemii, a na pierwszym miejscu pojawia się syrop glukozowo-fruktozowy. Co więcej, tak samo jest w rzekomo „zdrowych przekąskach” typu musli, batoniki owsiane czy płatki śniadaniowe. Jeżeli przyjrzymy się produktom dla dzieci, reklamowanym jako źródło wapnia, czy witamin, tam również znajdziemy syrop glukozowo-fruktozowy. Jest on w zasadzie prawie wszędzie: w napojach, nawet tych rzekomo zdrowych, sokach, dressingach do sałatek, jogurtach, nie mówiąc już o słodyczach, których jest oczywiście głównym składnikiem.

Cukier zaburza funkcję sytości

Zarówno syrop glukozowo-fruktozowy, jak i cukier powodują spadek wrażliwości na leptynę – hormon, który przekazuje mózgowi informację o tym, że jesteśmy najedzeni. Skutkiem tego nie czujemy sytości i nadal jesteśmy głodni, a co za tym idzie tracimy kontrolę nad jedzeniem.

Spadek wrażliwości na leptynę oraz stymulacja hormonów szczęścia – to wszystko sprawia, że nie możemy sobie odmówić kolejnego ciastka, kawałka czekolady, loda…

Ja również byłam niewolnikiem słodyczy. Przez wiele lat próbowałam się wyrwać z tego nałogu. Udało mi się. Zrobiłam to drastycznie. Po prostu „rzuciłam” słodycze z dnia na dzień. Nie próbowałam sobie ich ograniczać przez jakiś czas, bo uważałam, że nie ma to najmniejszego sensu, a zresztą jeden batonik spowoduje, że nie będę w stanie na nim poprzestać i sięgnę po następny.

Jak walczyć z uzależnieniem od cukru?

1  Uświadom sobie, jakie spustoszenie sieje w Twoim organizmie cukier.

Cukier spożywany w nadmiarze:

– powoduje otyłość,

– szkodzi wątrobie i może prowadzić do niealkoholowego stłuszczenia wątroby,

– zwiększa ryzyko chorób serca, cukrzycy typu 2 i wylewu krwi do mózgu,

– wywołuje nadciśnienie,

– osłabia odporność,

– jest pożywką dla grzybicy,

– przyspiesza rozkład elastyny i kolagenu, czyli powoduje powstawanie zmarszczek i szybsze starzenie się skóry!

– przyspiesza starzenie się mózgu,

– wywołuje wahania nastrojów.

2 Zacznij komponować zdrowe posiłki.

Zdrowa, bogata w składniki odżywcze dieta spowoduje, że nie będziemy mieli potrzeby podjadania. Poza tym skupienie się na komponowaniu zdrowych posiłków może nieco odwrócić uwagę od myślenia o słodyczach. Zastanówmy się, co zawsze lubiliśmy, a czego może dawno nie jedliśmy. Ja na przykład zawsze bardzo lubiłam owoce, ale jedząc słodycze odstawiłam je na bok.

Projekt bez tytułu-3 Kupuj nieprzetworzoną żywność.

W żywności jest sporo ukrytego cukru, dlatego warto kupować produkty naturalne, nieprzetworzone. Zacznij też czytać etykiety. Nawet nie spodziewasz się, w jak wielu produktach znajduje się cukier.

Projekt bez tytułu-4 Jak masz ochotę na coś słodkiego, sięgnij po owoce.

Owoce to wspaniałe źródło witamin i innych substancji odżywczych, które wspomagają nasze zdrowie i wygląd. Są słodkie, pyszne, a przede wszystkim nie zawierają szeregu sztucznych substancji. Poza tym są źródłem błonnika, który spowalnia przyswajanie cukru i daje uczucie sytości.

Na początku, kiedy chcemy zerwać z nałogiem, warto w momencie słabości sięgnąć np. po ciemne winogrona. Są bardzo słodkie, a do tego pyszne i sycące. To powinno powstrzymać naszą olbrzymią ochotę na słodycze.

Projekt bez tytułu-5 Chroń się przed nudą.

W moim przypadku nuda to główny winowajca podjadania. Musimy starać się z nią walczyć. Jak nachodzi nas ochota na słodkie, warto wyjść z domu, spotkać się z przyjaciółmi, iść na rower, rolki, basen…cokolwiek – byle nie siedzieć w domu, ponieważ to prosta droga do podjadania słodkich sztuczności.

Projekt bez tytułu-6 Zastanów się, czemu tak bardzo lubisz słodkie.

Często traktujemy jedzenie (słodycze) jako substytut czegoś, czego nam w życiu brakuje. Słodycze to antidotum na smutek, samotność, stres. Jedząc odrywamy się od wszystkich problemów, osładzamy sobie życie. Jednak to osłodzenie jest tylko na chwilę. Hormony szczęścia, które wyzwalają się po zjedzeniu tabliczki czekolady szybko przestają działać, a my potrzebujemy kolejnego kopa. To powoduje, że znowu sięgamy po coś słodkiego. I tak w kółko.

Projekt bez tytułu-7Przerzuć się na ksylitol, erytrol lub stewię.

Jeżeli totalne zerwanie z cukrem jest dla Ciebie niemożliwe, możesz stosować zdrowe alternatywy cukru, takie jak:

  • Ksylitol
  • Erytrol
  • Stewia

Więcej na ten temat przeczytasz w innym wpisie:  Zdrowe zamienniki cukru

uzaleznienie-od-cukru

W Internecie jest mnóstwo zdrowych przepisów na ciasta i inne słodkie desery z ksylitolem, czy stewią.

Ja używam ksylitolu do słodzenia kawy. Zdarza mi się słodzić ją miodem, czy też cukrem trzcinowym, ale to w sytuacji, kiedy nie mam innej możliwości (w kawiarni czy w restauracji). Wiem, że słodki smak kawy to też kwestia nawyku, ale jeszcze nie dojrzałam, żeby z nim zerwać;)

Pamiętam, że jako dziecko uwielbiałam herbatę z cukrem. Kiedyś się zatrułam i przez dwa tygodnie mogłam pić jedynie gorzką herbatę. Strasznie czekałam na moment, kiedy będę mogła zanurzyć usta w słodkiej, pysznej herbacie. Gdy nastał ów dzień…wzięłam z zadowoleniem wielkiego łyka…i od razu go wyplułam. Pamiętam ten moment do dziś – posłodzona herbata wydała mi się wręcz ohydna. Wniosek z tego taki, że nasze kubki smakowe przyzwyczajają się do jakiegoś smaku.

Najtrudniejszy pierwszy krok

Najważniejsze to wytrzymać bez słodyczy tydzień, dwa. Później pójdzie dużo łatwiej. Wiem to z własnego doświadczenia. Słodyczy nie jem od 6 lat i jest mi z tym dobrze. Nie powiem, na początku było ciężko. Był żal i smutek, że nie mogę sobie pozwolić na pyszności, które się do mnie wręcz uśmiechały. Po jakimś czasie żal i ochota zamieniła się w obrzydzenie. Słodki smak zawarty w słodyczach jest zupełnie inny od słodyczy zawartej w owocach. Jest sztuczny i przesadzony. U człowieka, który jest wolny od nałogu, wywołuje niechęć.

Pamiętaj, jeżeli mi się udało, to i Tobie może się udać. Warto walczyć o lepsze zdrowie, a tym samym o lepsze życie.

Trzymam za Was kciuki!

Jeżeli spodobał Ci się wpis i uważasz go za przydatny, polub go lub podziel się nim ze swoimi przyjaciółmi 🙂 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Może Ci się również spodoba

19 komentarzy

  1. Ekomentalnie napisał(a):

    To zatrważające, że spożywamy tak duże ilości cukru, w większości to nasze złe nawyki kształtowane praktycznie od najmłodszych lat (np. częściej widuje dzieci z butelką soczku, niż wody). Uważam, że nie trzeba się nawet przerzucać na zamienniki cukru, tylko jeść ten który jest, ale z umiarem…

    • Ania napisał(a):

      Problemem jest to, że w wielu produktach mamy ukryty cukier i wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy ile go spożywa..Poza tym cukier zaburza umiejętność kontroli naszego apetytu, stąd ten umiar jest bardzo ciężki do osiągnięcia:(

  2. Aleksandra napisał(a):

    Ciekawy artykuł! Warto czytać i pisać tego typu artykuły:D Ja cukier zastępuję ksylitolem lub cukrem trzcinowym, słodycze ograniczam do minimum 😀

    • Ania napisał(a):

      Ksylitol jest super! Co do cukru trzcinowego – są różne opinie. No i jest też podrabiany przez wielu producentów:(

  3. Home Syndrome napisał(a):

    Na szczęście tę walkę mam już za sobą . Na szczęście również jestem na wygranej pozycji. Zakwaszony organizm bardzo skutecznie mobilizuje do porzucenia tej białej słodkiej i z perspektywy czasu bardzo wątpliwej przyjemności 🙂 pozdrawiam!

    • Ania napisał(a):

      Dokładnie..dopiero z perspektywy czasu widać, że ta przyjemność wcale nie była taka, jaka nam się wydawała..

  4. Lady Och Mistrzyni napisał(a):

    Przeraża mnie to, ile cukru spożywamy i ile dzieci tego jedzą 🙁
    Nam też się udało uwolnić od białego cukru rafinowanego – używamy stewi lub syropu klonowego/daktylowego.
    A jeśli chodzi o sytuację ze słodką herbatą to miałam kiedyś tak samo. Zawsze słodziłam 2 łyżeczki, później 1. I jak ktoś posłodził 2 to po wypiciu nie mogłam się nadziwić jak ja to kiedyś piłam. Takie słodkie, fuj 😛 Teraz nie słodzę w ogóle, ale odzwyczajanie trwało długo.
    Więc potwierdzam kubki smakowe się bardzo przyzwyczajają więc nie warto podawać dzieciom cukru w postaci danonków czy soczków.

  5. Jaglusia napisał(a):

    Bardzo ciekawy post 🙂 Nie spożywam białego cukru on bardzo dawna, oczywiście jak się trafi raz na tydzień, nie ma żadnego zaburzenia, ale jak możemy to wyeliminujmy go 🙂
    Zapraszam do siebie 🙂 https://jaglusia.wordpress.com/

  6. My Home Rules napisał(a):

    Cukier jest teraz niemal w każdym produkcie, to zatrważające. Ja zwykle eliminuję rzeczy z syropem glukozowo-fruktozowym.

    • Ania napisał(a):

      To prawda..Jak się zacznie czytać etykiety, to człowiek zastanawia się, czy jest jeszcze coś bez syropu glukozowo-fruktozowego…:(

  7. Sylwia W. napisał(a):

    Bardzo przydatne wskazówki. Owoce bardzo dobrze zaspokajają apetyt na słodycze:) Zawsze warto też wypróbować zdrowe wypieki, a zamiast cukru używać miodu lub stewii czy ksylitolu.

  8. cukier można zastąpić słodzikiem, ale małe co nieco nie zaszkodzi
    zapraszam do obserwacji http://fantastic-brand.blogspo… odwdzięczam się tym samym

    • Ania napisał(a):

      Słodzik to niestety nie jest dobre rozwiązanie:( Jest jeszcze bardziej szkodliwy niż sam cukier..zwłaszcza aspartam, który oskarżany jest o powodowanie wielu chorób, w tym raka..Zdrowszym rozwiązaniem jest stosowanie np. ksylitolu.

  9. Natalia napisał(a):

    Cukier to najgorsza zaraza 21 wieku. Wszechobecna trucizna 🙁

  10. Bardzo ciekawy artykuł. 🙂 U mnie dobrym zamiennikiem cukru są suszone owoce, jednak nie zawsze się sprawdzają. 🙂

    • Ania napisał(a):

      Suszone owoce też są super…tylko czasami ciężko przestać je jeść..działają nieco uzależniająco..tak jak orzechy..

  11. M. napisał(a):

    Wszystko jest dla ludzi, tylko trzeba znać znaczenie słowa STOP!

    Druga sprawa to zdecydowany nadmiar cukru i słodzików w jedzeniu, napojach, np. sok malinowy do rozcieńczenia: Syrop glukozowo-fruktozowy, 3% soku z malin, czarna porzeczka (dla koloru) i karmel. – czyli jak przeczytanie etykiety zmienia punkt widzenia produktu… 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *